Prestiż magazyn Metropolii

Prezes GTL SA Artur Tomasik laureatem gliwickiej nagrody

„Termos na kawę” to jeden z przydomków, którym fani lotniska, określają nową wieżę kontroli.

Gridlove

Panie Prezesie, prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz uhonorował pana w tym roku prestiżową nagrodą Gliwickiego Lwa. Statuetka trafia do osób, które dzięki swej pasji, wiedzy i zaangażowaniu potrafią osiągnąć sukces. Czym dla pana jest to wyróżnienie?

Wyróżnienie nagrodą Gliwickiego Lwa jest dla mnie wielkim zaszczytem. Z Gliwicami związany jestem od urodzenia, tutaj od ponad czterech dekad mieszkam i spędzam czas wolny. Tu przeszedłem wszystkie stopnie edukacji, aż do ukończenia Wydziału Elektroniki, Automatyki i Informatyki Politechniki Śląskiej. Z pewnością jest to moje miasto. Wyróżnienie, którym zostałem uhonorowany przez prezydenta Zygmunta Frankiewicza, traktuję jako formę docenienia ciężkiej i konsekwentnej pracy, nie tylko mojej, ale całej załogi Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA. Mam przyjemność pracować z niezwykle doświadczonym i kompetentnym zespołem, dzięki któremu pyrzowickie lotnisko, jeden z najważniejszych atutów województwa śląskiego, rozwija się tak dynamicznie.

zdjęcie: GTL SA

Zarządza pan portem lotniczym od ponad 10 lat. Co spowodowało tak spektakularny sukces miejsca, któremu jeszcze kilka lat temu mało kto dawał szanse na dalszy rozwój?

Od momentu mojego dołączenia do Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, co nastąpiło w 2006 roku, rozpoczęliśmy prace nad największym w historii portu programem rozbudowy infrastruktury liniowej i kubaturowej Katowice Airport. Jasno sprecyzowaliśmy zadania i cele jakie chcemy osiągnąć realizując program inwestycyjny, przygotowaliśmy montaż finansowy, w tym pozyskaliśmy znaczące dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Dziesięć lat temu, w pełni świadomie, postawiliśmy na rozbudowę pola manewrowego, zaplecza technicznego do obsługi samolotów oraz infrastruktury do obsługi ruchu towarowego. Dlatego wybudowaliśmy nową drogę startową o długości 3,2 km z systemem dróg kołowania, dwukrotnie zwiększyliśmy liczbę stanowisk postojowych dla samolotów, powstała baza techniczna do obsługi statków powietrznych oraz nowy terminal cargo wraz z płytą postojową dla maszyn cargo. Poprzez realizację wymienionych inwestycji chcieliśmy zapewnić optymalne warunki do rozwoju baz linii lotniczych na naszym lotnisku oraz dla funkcjonowania firm kurierskich. Twarde dane pokazują, że podjęliśmy słuszną decyzję. W szczycie tegorocznego sezonu w Pyrzowicach stacjonować będzie prawie 30 samolotów pasażerskich zabierających na pokład od 180 do 230 pasażerów. Dzięki nowej infrastrukturze cargo umocniliśmy się na pozycji lidera w tym segmencie wśród polskich portów regionalnych. W nowym terminalu swoją działalność prowadzą cztery największe firmy na europejskim rynku lotniczych przewozów kurierskich. Ponadto w celu poprawy obsługi pasażerów rozbudowaliśmy i zmodernizowaliśmy terminal pasażerski A, powstał też nowy terminal pasażerski C. Wszystkie te inwestycje sprawiły, że ruch pasażerski w Pyrzowicach – z poziomu 1,4 mln podróżnych w 2006 roku – wzrósł do 3,9 mln w roku 2017.

zdjęcie: GTL SA

Na lotnisku pojawił się ostatnio obiekt nazywany „termosem na kawę”…

„Termos na kawę” to jeden z przydomków, którym fani lotniska, określają nową wieżę kontroli. Jest to inwestycja Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W styczniu, zgodnie z planem, zakończył się etap budowlany tego projektu. Aktualnie PAŻP wyposaża wieże we wszystkie niezbędne do jej funkcjonowania urządzenia, następnie agencja przeprowadzi testy nowej infrastruktury. Wstępnie oddanie obiektu do użytku operacyjnego planowane jest na przełom 2018/2019 roku. Warto podkreślić, że to najwyższy tego typu obiekt w Polsce, jego wysokość to 46 metrów.

foto: Krzysztof Krzemiński

Jaką przyszłość na powietrznej mapie Polski rysuje pan dla Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach?

W najbliższych latach pyrzowickie lotnisko będzie umacniać swoją pozycję na lotniczej mapie Polski i Europy Środkowej. Prognozy wskazują, że ruch pasażerski i cargo będzie rósł. W 2018 roku, po raz pierwszy w historii, przekroczymy barierę 4 mln podróżnych obsłużonych rocznie. Do końca dekady pasażerów będzie ok. 5 mln. Wzrostowi ruchu towarzyszyć będzie rozwój siatki połączeń regularnych i czarterowych. Spodziewamy się, że w szczycie tegorocznego sezonu z Pyrzowic dostępnych będzie rekordowe ok. 120 tras. Wytrwale i konsekwentnie będziemy dążyć do osiągnięcia naszych strategicznych celów. Jednym z nich jest objęcie pozycji krajowego lidera w segmencie obsługi ruchu czarterowego. Aktualnie na tym polu jesteśmy największym portem regionalnym w Polsce, wyprzedza nas tylko Lotnisko Chopina w Warszawie. Mamy potencjał, możliwości i chęci żeby objąć pozycję krajowego lidera. Obecnie przygotowujemy kolejny, duży pakiet inwestycji. Planujemy m.in. budowę nowego, niezależnego terminalu pasażerskiego wyposażonego w rękawy. Nadal będziemy rozbudowywać płyty postojowe oraz powiększymy bazę do obsługi technicznej samolotów, chcemy zapewnić liniom lotniczym optymalne warunki do dalszego rozwoju. Realizacja tak ambitnych planów będzie możliwa dzięki pozytywnym wynikom finansowym, które od lata notuje GTL SA. Warto podkreślić, że budowa nowego terminalu pasażerskiego, pod względem kosztów i skali wyzwań, będzie największą inwestycją w historii Pyrzowic. Jestem przekonany, że dzięki doświadczonym i kompetentnym pracownikom GTL SA projekt ten przeprowadzimy bardzo sprawnie.

Pyrzowice, 2018 rok

zdjęcie: GTL SA

Artur Tomasik – absolwent Wydziału Elektroniki, Automatyki i Informatyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Posiada dyplom MBA (Master of Business Administration) oraz Die Akademie fur Fuhrungskrafte der Wirtschaft w Bad Harzburg. Ukończył też studia podyplomowe na Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz Międzynarodowej Szkole Bankowości i Finansów w Katowicach. Od 2006 Wiceprezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA (GTL SA) ds. ekonomiczno-finansowych (firmy zarządzającej Katowice Airport), a od 2007 roku Prezes GTL SA. Wcześniej pracował w instytucjach finansowych, głównie bankach. Od 2010 roku Przewodniczący Rady Programowej Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego przy Politechnice Śląskiej w Gliwicach. W latach 2009-2011 Wiceprezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych, a od 2011 Prezes tej organizacji.

Jarosław Sołtysek

Wydawca i rzemieślnik multimedialny. Wieloletnia praca w branży reklamowej pozwoliła mi zdobyć doświadczenie i wiedzę. W dalszym ciągu jednak najważniejszy i wciąż nieodgadniony jest nasz Czytelnik.

PROMOCJA

Promocja

Instagram

Invalid username or token.